بازديد شهردار يزد با اتوبوس خط واحد و دوبرابر شدن بلیط اتوبوس در نبود صدوقی!

یزد:محمدحسین تقوایی – خبرنگار یزدفردا : دوشنبه بیستم تیرماه 1390 خبری در یزدفردا توجه خیلی از یزدی ها را به خود جلب نمود که با تیتر    بازديد شهري شهردار يزد با اتوبوس خط واحد به همراه تصویری از حرکت شهردار یزد منتشر شده بود  اما  صبح روز سه شنبه، در کمال ناباوری و بدون اطلاع رسانی ، کرایه ناوگان اتوبوسرانی یزد، افزایش صد درصدی پیدا کرد،  این در حالی است که خبری از مصوبه یا بخشنامه جدید توسط شهرداری اعلام نشده بود.و خیلی ها نتیجه حضور شهردار یزد در اتوبوس واحد و هم سخنی با مردم را  پرهزینه دانستند !!!!!

ازسوی دیگر رسانه های عمومی، صدا و سیما، خبرگزاری ها و رسانه های نوشتاری از افزایش کرایه بها خط واحد  امر بی خبر بوده و جالب آن که در پارک سوارها، ایستگاه ها و حتی اتوبوسهای خط واحد،پلاکارد، پوستر و حتی کاغذ کوچکی در کنار اتوبوسهای خط واحد دراین خصوص نصب نشده بود.

عدم اطلاع رسانی در خصوص افزایش قیمت ناگهانی، علاوه بر سردر گمی شهروندان، باعث برخورد لفظی بین شهروندان و پرسنل خدوم اتوبوسرانی در برخی نقاط شهر می شود که در خور شهر یزد نیست.

 

افزایش تلفنی آنهم صد در صد

به گفته یکی از روسای خطوط این افزایش قیمت صد در صدی کرایه ناوگان اتوبوسرانی، در تمام خطوط اعمال شده است، به گونه ای که میانگین هزینه استفاده از ناوگان، پانصد ریال (یک قطعه بلیط) بود و در حال حاضر با افزایش قیمت ، کرایه دوبرابر و به میانگین یک هزار ریال(دو قطعه بلیط) افزایش یافته است.

به گفته یکی از رانندگان اتوبوس خط واحد این تصمیم چندی است گرفته شده است، اما تاکنون به دلایل هر بار به تعویق افتاده است اما صبح بیست و یکم تیرماه تلفنی این تصمیم کارشناسی شده! به روسای خطوط ابلاغ شده و درخواست شده با جدیت این افزایش تفهیم شود!

 

سکوت خبری، مصلحتی است

در حالی که در عصر ارتباطات، خبرها فراگیر، جامع و سریع قابل انتقال است و مدیران میانی شهرداری یزد، مدعی اند که شهر یزد الکترونیکی ترین شهر ایران است!!! اما افزایش هزینه استفاده از ناوگان اتوبوسرانی بدون اطلاع رسانی انجام شده است در همین حال،  طرحهایی مانند رادیو شهری توسط شهردار یزد افتتاح شده است تا صدای شهرداری را به گوش مردم برساند  اما شاید این سکوت خبری، بیشتر مصلحتی باشد.

از سویی، میتوان توجیه کرد، سازمان بزرگ اتوبوسرانی شهر یزد که ارائه خدمات به طیف وسیعی از شهروندان  را در بر میگیرد، از اطلاع رسانی به عموم مردم عاجز مانده است.

 

صدایمان به جایی نمی رسد

فراموش نکنیم استفاده کنندگان از ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسرانی، بیشتر قشر  دانشجویان، کهنسالان کارمندان، کارگزان، زنان خانه دار و در یک کلام قشر مستعضف و آسیب پذیر جامعه هستند .

بیشک این اقشار، در برابر تصمیمات این چنین ضربه مهلک خورده اما توان بازگو کردن حرفشان را ندارند و به قولی دستشان به جایی نمیرسد و باید گوش به فرمان تصمیم سازان باشند و به اجبار زندگی، هزینه اندک افزایش یافته را با جان و دل قبول کنند و از اینهمه نعمت که شهرداری به آنها عطا فرموده لذت ببرند.

 

افزایش قیمت بلیط قانونی!

با جستجو در وبسایتهای شورای اسلامی شهر یزد، شهرداری یزد، سازمان اتوبوسرانی یزد و حتی سازمان فاوای یزد، اطلاعات خبر، مصوبه یا اطلاعاتی در خصوص افزایش قیمت کرایه ناوگان اتوبوسرانی پیدا نکردیم و این در حالیست که قرار است مراجعه به شهرداری توسط شهروندان الکترونیکی به صفر برسد و اصرار براین است که اکنون پنجاه درصد از امور شهرداری یزد، الکترونیکی است!!!

از شواهد امر میتوان گفت، چنین مصوبه ای درون سازمان اتوبوسرانی صورت گرفته و شاید بتوان گفت مبنای قانونی محکمی جز مصوبه اجرانشده فروردین ماه امسال شورای اسلامی شهر یزد ندارد ،که گفته می شود به دلیل اعتراض استانداری ملغی شده بود .

 

انگار شورای شهری ها هم !!!!

شواهد نشان میدهد شورای اسلامی شهر یزد  خود یکی از مشوقین پر وپاقرص افزایش نرخ است و در ابتدای سال 90 شاهد سه برابر شدن نرخ بودیم که با اعتراض های عمومی و مسئولین مواجه شده بود ،

شاید شوراییان در حال برنامه ریزی برای انتخابات آینده ، طرحهای بزرگی مانند مترو یزد مدنظر دارند که گفته میشود  کندن  تونل زیر زمینی دویست متری، در عمق بافت تاریخی توسط هتل های زنجیره ای هم در این طرح پیش بینی شده است و پیش زمینه حضور نه چندان دور مترو در بافت قدیم یزد باشیم .

 

و البته ابتدای سال 90 هم تمام ناظران آگاه افزایش 300 درصدی مصوب شورائیان را نمونه ای از عدم درک مردم و قشر آسیب پذیر می دانستند !!!!

 

افزایش قیمت بدون افزایش خدمات

پارسال در مصاحبه رو در رو با مدیرعامل اتوبوسرانی، مهندس کریمی مدعی شد، ناوگان اتوبوسرانی یزد جوانترین ناوگان ایران است این در حالیست شواهد امر حاکی از آن است که حداقل در یک سال گذشته هیچ خودرویی به این ناوگان جوان مو سفید و فرتوت اضافه نشده است و همچنان اتوبوسهای فرسوده در یزد درحال تردد هستند.

خودروهایی که در شان و منزلت شهروندان یزدی نیست و از حداقل امکانات مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه هوا و.... برخوردار نیست که در سال گذشته مفصل در مطبوعات خواندیم  که متاسفانه مشکلات همچنان ادامه دارد که در گفتار مستقل بدان خواهم پرداخت.

از فرسودگی که بگذریم تعداد اندک خودروهای خط واحد در بسیاری از ساعات، باعث ازدحام بیش از حد، مسافرین شده که صحنه های را به وجود می آورد که در شان و منزلت شهروندان نیست اما متاسفانه بازهم صدا این قشر به جایی نمی رسد.

 

از سیاست کلان کشور عقب مانده ایم

با اجرای طرح عظیم هدفمندی یارانه ها و افزایش بهای بنزین مصرفی همیشه جواب مسئولین این بوده که این افزایش قیمت اهرمی مناسبی است تا عموم شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نمایند و از معضلات عمومی مانند ترافیک ، الودگی هوا و استرسهای اجتماعی دوری نمایند.

شکی نیست، با فراهم آوردن امکانات و تجهیزات شایسته، میتوان عموم شهروندان را به سوی بهره برداری از سیستم حمل و نقل عمومی شهری ترغیب کرد اما این زمانی محقق میشود که ناوگان حمل و نقل شهری در سطحی باشد که جوابگو عموم مردم باشد.

این حد ایده آل در یزد است،  امروز با وجود ناوگانی فرسوده، مستهلک در عین حال شلوغی بیش از حد، تنها قشری از این ناوگان بهره مند میشود افرادی هستند از سر اجبار باید به این وسیله نقلیه که در یزد در حتی شان جابجایی کالا هم نیست بهره مند شوند.

این در حالیست که سیاست کلان کشور، به ترغیب، فرهنگ سازی و ایجاد ساختار عمومی برای بهره مندی حداکثر شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی شهری است، موضوعی که در یزد برعکس عمل شده است.

 

افزایش هزینه به نفع چه قشری  است؟

شاید تصمیم سازان افزایش کرایه بهای ناوگان اتوبوسرانی،  حذف یارانه ها و افزایش عمومی؛ هزینه نگهداری و تعمیر اتوبوسها را بهانه افزایش نرخ کرایه بدانند، اما جالب است در گفتگو با صاحبان اتوبوسها متعلق به بخش خصوصی، اعلام شد، هزینه اجاره ماهیانه خودروها، تغییر نیافته است این درحالی است که کلیه هزینه های جاری از جمله گازوییل اتوبوسها توسط بخش خصوصی تامین میشود، حال این معما مطرح میشود تصمیم گیران  بدون اینکه حتی یک ریال به هزینه های جاری اتوبوسرانی افزوده شده باشد با کدام معیار دست به افزایش بهای کرایه اتوبوس خط واحد رده اند

 

چشمتان کور، مصاحبه نمیکنم

این حق را برای تمام مدیران مربوطه در نظر میگیریم که هر لحظه که بخواهند در این خصوص با ایشان مصاحبه رو در رو داشته باشیم اما متاسفانه متولیان بارها به این نکته تاکید دارند که مصاحبه نمی کنند.

به طور مثال، مدیر عامل یکی از سازمانهای زیر مجموعه شهرداری؛ پس از دو ماه دوندگی؛ تلفن، درخواست اخذ ملاقات حضوری در نهایت پس از دو ماه فرموده اند حوصله دیدن مان را ندارند، اتاقم کاروان سرا نیست که هرکس سر زیر بیا ندازد و من راهش بدهم...

دعا میکنم این بار برای رضای خدا هم که شده، ضعیف ترین قشر جامعه که نمی تواند سوار خودروهای شخصی شود یا هزینه ایاب و ذهاب با ناوگان تاکسی رانی را ندارد، را ببینیم و درکشان کنیم

انگار متولیان  ترجیح میدهند که از قشر پایین جامعه بگیرند تا از دولت  که با هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت بنزین از 50 تومان به هفتصد تومان بارها اعلام نمودند که مابه التفاوت افزایش قیمت بنزین را صرف نوسازی و ارائه خدمات ارزان در ناوگان های حمل و نقل عمومی خواهیم کرد و بتوانند هزینه  های خود را در همایشهای نمایشی خود در بیاورند که این هم داستانی دارد .

 

سابقه گرانی بلیط اتوبوس شهری در یزد

افزایش کرایه بها ناوگان اتوبوسرانی یزد هم قصه ای تازه نیست و در تابستان 88 درست چند روز مانده به نیمه شعبان هم همین قصه با همین روایت در یزد کلیک خورد. حرکت جدید شهرداری یزد و سازمان اتوبوس رانی برایتان جالب تر هم خواهد شد اگر بدانید که سال 88 و 89 هم در تابستان گرانی بلط کلیک خورده و هربار با واکنش مسئولین استان اعم از امام جمعه فقید شهرمان و استانداریزد روبرو شده است و شاید  گرانی بلیط اتوبوس ها و اینگونه تصمیم گیری ها به گرمای تابستان یزد که گاه  بالای 50 درجه هم می رود ارتباط داشته باشد.

بد نیست بدانیم  صدوقی آن عزیز سفر کرده که هنوز تازگی رفتنش به حدی است که باورمان نمی شود که او در میان ما نیست با واکنش خود در سنگر نمازجمعه به آن اعتراض نمود و جالب تر آنکه  اگر با دقت مطالب ایراد شده ایشان را بخوانیم اشاره ایشان به نیمه شعبان نشان دهنده  تصمیم گیری های یکنواخت آنهم در یک زمان در هر سال خواهید شد .

 

توصیه مرحوم صدوقی به مسوولین

و بدنیست که بدانیم اگر صدوقی زنده بود می گفت همانگونه در مردادماه 88 امروز هم به چنین تصمیمی برخورد می نمودند به گونه ای که سالها پیش همین برخورد را داشتند.

 

"..... نماينده ولي فقيه در استان همچنين با انتقاد از گران شدن برخي كالاها و خدمات در جامعه بويژه برخي كالاهايي چون بليط خط واحد(اتوبوس رانی ) كه افراد كم درامد جامعه مصرف مي كنند خواستار تلاش بيشتر مسئولان براي كاهش هزينه اين كالاها شد .

وی در ادامه افزود :استفاده کنندگان از اتوبوس های شهری افراد کم در آمد هستند و هرگز من و مسئولین استان از آنها استفاده نمی کنیم و هر چند که بایستی ما نیز استفاده کنیم تا بیشتر افراد استفاده کننده را درک نماییم و اینطور به نظر می رسد که در سال جاری دومین بار است که کرایه اتوبوس های شرکت واحد افزایش داشته و مسئولین باید تلاش نمایند تا هزینه ها را از راههای دیگر جبران کرده و باعث افزایش فشار اقتصادی بر زندگی اقشار کم در آمد نشوند .

امام جمعه یزد با یاد آوری حساسیت بنیان گذار انقلاب در مورد توجه به قشر مستضعف جامعه افزود :در زمان حیات امام دولت تصمیم به گران کردن سیگار داشت امام تاکید کردند که سیگارهایی که مورد مصرف اقشار کم در آمد است گران نشود و فشار به خانواده های کم در آمد وارد نشود و زمانی که امام در مورد کالائی مثل سیگار حساسیت داشتند لازم است که مسئولین با وسواس بیشتری عمل کنند .

امام جمعه يزد گفت افزايش هزينه هاي مردم بايد براساس شرايط و ضوابط خاص خودش باشد و مسئولان بايد نظارت بيشتري به افزايش قيمت برخي كالاها و خدمات مانند بهاي گاز و برخي عوارضها داشته باشند و اين موضوع بايد مورد توجه خاص انان قرار گيرد .

امام جمعه يزد گفت وظيفه ما گوشزد كردن اين مسائل است و اميدواريم در نيمه شعبان كه روز و هفته مستضعفان است مسئولان نسبت به مسائل اين قشر توجه كنند ......"

 

 افزایش سه برابری کرایه بها اتوبوس واحد ....

در آخرین عزم شهرداری برای گران نمودن بلیط اتوبوس که در ابتدای سال 90 صورت گرفت که با مصوبه شورای شهریزد و عزم جدی متولیان امر کرایه از پنجاه تومان به 150 تومان افزایش یافت که  نرخ بلیت اتوبوس واحد در یزد سه برابر شد!!! و در نظر سنجی یزدفردا  97 درصد از مخاطبان افزایش  نرخ اتوبوس های درون شهری یزد را فشاری مضاعف به اقشار کم درآمد دانستند والبته با دستور استاندار یزد نرخ ها به سرجای خود بازگشت

 

سخن پایانی

ناگفته پیداست که سازمان اتوبوسرانی و شهرداری یزد  همیشه مدعی بوده و خواهند بود  که برای جبران هزینه های  نگهداری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد چاره ای به جز گران نمودن کرایه ندارند

البته میانبر ترین راه ممکن هم همین راه است که با یک حساب دو دوتا درآمد فروش بلیط دوبرابر می شود اما این تنها راهکار و آخرین راه برای تامین هزینه ها نبوده و نیست و بهتر است متولیان راهکار های دیگری را نیز بیازمایند و در شرایطی که به دلیل اجرای طرح بزرگ و موفق هدفمند کردن یارانه ها مردم مجبور به تحمل فشار های اقتصادی این جراحی بزرگ اقتصادی هستند.

باری مضاعف به شانه نحیف و رنجورشان اضافه ننماییم و کمک کنیم تا کمر مردم در زیر فشار اقتصادی نشکند و لذت نتیجه دادن طرح عظیم هدفمند کردن یارانه را بچشند و با چشمان قدرشناسشان شکوفائی و رشد اقتصادی را ببینند .

حال در آزمونی دیگر اعضای شورای اسلامی شهریزد  به عنوان نمایندگان مردم آزموده خواهند شد و البته نفی کننده مسئولیت بالاترین مقام ارشد دولت در استان نخواهد بود .

حال باید منتظر بود که شورای متحرم اسلامی شهر یزد، شهردار  و مدیران میانی شهرداری یزد جوابگو خواهند بود یا به گفته عموم استفاده کنندگان خطوط واحد، صدای این قشر اینبار به جایی نخواهد رسید!

 

موفق و سرافراز باشید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا